Saturday 28 June 2014

LANGKAH-LANGKAH MENGGUNAKAN SIMPUL GETAH TULISAN KEMAS (SGTK)






1. Sediakan getah pengikat barang bersaiz kecil atau besar dan  pensel atau alat tulis yang lain seperti pen atau pen marker.








2. Simpul getah pada pensel .







3. Simpul getah pada alat tulis beberapa kali.





4. Simpulan getah pada alat tulis seperti pensel perlu disesuaikan mengikut tinggi atau rendah cara pengguna memegang alat tulis tersebut dan pastikan pegangan kejap supaya pengguna selesa.







5. Rapatkan simpulan dan kemaskan pada alat tulis, getah yang digunakan secara tidak langsung menjadi alat terapi pada jejari pengguna, hasil geseran kulit dan getah menjadikan kulit terasa seperti urutan ringan.






6. Setelah getah disimpul dengan kemas pada alat tulis, ianya telah boleh digunakan, sama ada pengguna menggunakan tangan kanan atau kiri tidak menjadi masalah kerana ianya sesuai digunakan pada pengguna tangan kanan atau kidal.


                             "Selamat Mencuba"

25 comments:

  1. sgt kreatif dan mudah diikuti

    ReplyDelete
  2. Walaupun saya kidal, saya boleh menggunakan cara ini untuk mendapatkan tulisan yang kemas.

    ReplyDelete
  3. Informasi yg menarik! Akan dipraktiskan di rumah bersama anak-anak.

    ReplyDelete
  4. Saya patut mencuba sbb tulisan sy macam cacing...

    ReplyDelete
  5. zahariah binti abdul kadir29 June 2014 at 00:37

    tahniah diatas cara simpulan getah diatas. saya telah mencubanya. Tulisan bertambah kemas. saya akan mencubanya pada murid-murid saya disekolah.

    ReplyDelete
  6. walaupun tulisan saya tak mcm cacing tp saya masih ingin mencuba cara ni..

    ReplyDelete
  7. Tulisan saya sejak kecil memang tak cantik. Saya perlu cuba cari ini.

    ReplyDelete
  8. Iya intan...sy pun kadang2 x paham apa yg sy tulis. Mungkin sy patut jadi objek utk inovasi ini.

    ReplyDelete
  9. simple and interesting way to improve your handwriting

    ReplyDelete
  10. ia adalah satu cara yg bagus utk memperbaiki tulisan kita..

    ReplyDelete
  11. kaedah ini sgt kreatif dan sy nk cuba keadah ini ...

    ReplyDelete
  12. Kaedah ini sememangnya mudah dipraktikan. Saya akan menggunakannya masa praktikum dan semasa berkerja di sekolah nanti.

    ReplyDelete
  13. Sesuatu kaedah yang baru dan amat kreatif ...Melalui kaedah ini murid akan menulis tulisan dengan kemas dan cantik... Saya akan mengaplikasikan kaedah ini pada masa praktikum saya di sekolah ...

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Kaedah ini senang. Apabila saya berhadapan dengan pelajar yang mempunyai masalah tulisan, saya mesti akan menggunakkan cara penyelesaian ini... Hal in i demikian murid-murid yang mempunyai masalah ini dapat tahu bagaimana untuk menggenggam pensel supaya dapat menghasilkan tulisan yang kemas dan cantik. Tq.

    ReplyDelete
  16. teknik yang sangat berguna untuk pelajar..senang untuk dibuat...

    ReplyDelete
  17. teknik yg Efektif. Penggunaan getah tersebut dpt memberi tulisan yg kemas dan mampu mengelak murid daripada tangan mereka sakit

    ReplyDelete
  18. kaedah ini kreatif dan mudah dipraktikan oleh pelajar. Saya boleh menggunakan kaedah ini semasa praktikum dan dengan pelajar yang menghadapi masalah kekemasan tulisan.

    ReplyDelete
  19. cara yang kreatif dan paling sesuai kepada para pelajar...Saya akan menggunakan kaedah ini pada masa hadapan apabila pelajar yang menghadapi masalah kekemasan tulisan.

    ReplyDelete
  20. percubaan yang baik..... kaedah yang menarik dan berbeza.

    ReplyDelete
  21. Saya mendapati kaedah ini kreatif. Kaedah ini mudah diikuti oleh pengguna tangan kanan dan kidal.. Kaedah ini membantu murid yang mempunyai masalah tulisan.. Saya akan mempratikkan kaedah ini semasa saya praktikum kelak..

    ReplyDelete
  22. Kaedah ini amat memudahkan semua guru untuk membantu murid menulis tulisan yang kemas. Guru dan murid biasanya akan suka alat yang murah dan boleh dijumpa merata-rata tempat.

    ReplyDelete

Terima kasih di atas komen anda.