Friday 27 June 2014

Bab 3 Tulisan Tidak Kemas Menjejaskan Komunikasi Efektif



Definisi tulisan akan dikaitkan dengan proses komunikasi yang terjadi. Proses komunikasi merupakan proses pemindahan maklumat daripada seorang kepada seorang yang lain. Dalam menjalankan proses komunikasi ini, dua pihak diperlukan, iaitu pihak yang melakukan pemberian maklumat dan pihak yang menerima maklumat tersebut serta ada maklumat yang ingin dipindahkan antara keduanya.

Dalam melakukan proses komunikasi, alat komunikasi amat diperlukan. Alat komunikasi yang kerap digunakan ialah bahasa. Bahasa merupakan pengungkapan ekspresi yang ada dalam diri manusia yang mampu diekspresikan dengan tujuan membolehkan orang lain mengetahui apa yang ada dalam pemikiran si pemberi maklumat.Jenis bahasa yang biasa digunakan ialah bahasa verbal dan bahasa non verbal. Bahasa verbal ialah bahasa yang menggunakan kata-kata, sedangkan bahasa non verbal menggunakan isyarat tanpa penggunaan kata-kata.

Pembahagian alat lain dalam proses komunikasi yang dilakukan adalah komunikasi dengan menggunakan lisan yang dikenali sebagai komunikasi primer, manakala komunikasi dengan menggunakan tulisan pula dikenali sebagai komunikasi sekunder.Bentuk komunikasi dengan menggunakan tulisan ini ialah huruf yang dirangkai menjadi kata dan juga kalimat (ayat). Tujuannya supaya mampu untuk membentuk pemahaman yang dapat didifahami oleh si penerima dalam proses komunikasi.

Penggunaan tulisan boleh dianggap lebih sederhana jika dibandingkan dengan bahasa lisan yang digunakan dalam proses komunikasi. Hal ini adalah disebabkan oleh, bahasa lisan akan dilengkapi dengan adanya intonasi dan mimik muka ketika berbicara serta nada suara yang mana hal ini akan memberi makna dan erti yang tersendiri. Melalui media tulisan, yang akan diterima ialah apa yang ada dalam tulisan tersebut sebagai satu maklumat tanpa adanya tambahan kesan yang muncul dalam tulisan tersebut. Nada yang ada ialah nada yang normal belaka.

Jenis komunikasi tulisan yang banyak dilakukan adalah melalui surat, email sebagai bentuk surat elektronik, sistem pesanan ringkas, dan sebagainya. Jenis komunikasi ini memang menerapkan definisi tulisan sebagai alat komunikasi yang digunakan dalam beberapa hal dan keadaan tertentu. Justeru, tulisan yang sukar dibaca menjejaskan komunikasi efektif.

1 comment:

Terima kasih di atas komen anda.